streda , 2 apríla 2025

Pribúdajúce havárie elektrických Li-ion áut ako Tesla vyvolávajú obavy, nakoľko mnohé končia požiarmi a dokonca usmrtením, spálením

Policajné oddelenie v Aurore stále vyšetruje pondelkovú nočnú nehodu, pri ktorej zahynul vodič a niekoľko ďalších ľudí vrátane viacerých detí bolo poslaných do nemocnice.

Tesla sa ocitla v plameňoch, čo znamená, že hasičské posádky museli byť pri hasení opatrné vzhľadom na jedinečné nebezpečenstvo, ktoré predstavujú požiare elektrických vozidiel a ich veľkých lítium-iónových batérií.

Paul Shoemaker, hasič a záchranár z Aurory, učí posádky po celej krajine o lítium-iónových batériách a problémoch pri hasení požiarov, keď ich tieto batérie spôsobia.

V meste Aurora 24. marca 2025 zhorela Tesla po tom, čo vodič podľa polície prešiel na červenú rýchlosťou približne 100 km/h a narazil do iného auta.

„Na cestách je ich stále viac a viac a začíname sa stretávať s problémami, ktoré tieto veci môžu mať o niečo častejšie,“ povedal Shoemaker. „V meste Aurora boli zdokumentované  dva alebo tri prípady, keď sa elektromobily dostali do horenia článkov li-ion, pričom tento bol jedným z najvýznamnejších.“

Pokiaľ ide o riešenie požiarov elektrických vozidiel, dynamika sa podľa neho výrazne líši od požiarov tradičných vozidiel poháňaných plynom.

„Jedným z nich je proces tepelného úniku(thermal runaway), pri ktorom sa batérie dostanú do takmer skratového režimu, pričom vzniká veľmi toxický plyn. Keď sa vznieti, horí extrémne horúco a trvá dlho, kým tieto batérie zhoria,“ povedal Shoemaker.

Požiare v tradičných spaľovacích motoroch – či už v motorovom priestore alebo v kabíne vozidla – sa zvyčajne hasia ľahšie. Požiarne správanie je intenzívne, ale zvyčajne sa dá ľahko uhasiť s minimom vody a menším sálavým teplom v porovnaní s elektrickým vozidlom.

Jednou z jedinečných výziev pri hasení požiarov elektrických vozidiel je značné množstvo potrebnej vody. Požiar elektrického vozidla si môže vyžiadať až 19 000 litrov vody, zatiaľ čo na požiar benzinových alebo naftových áut je zvyčajne potrebných 10x menej vody.

„Odtok vody by mohol ovplyvniť dažďovú kanalizáciu a v tomto prípade sme úzko spolupracovali s vodohospodárskym oddelením v Aurore, aby sme zabezpečili, že obmedzíme akýkoľvek odtok,“ povedal Shoemaker. „Vzhľadom na obavy z odtoku vody sme usúdili, že bude lepšie nechať tento požiar zhorieť. Nie je potrebné plytvať požiarnou prikrývkou v hodnote 2 000 dolárov na auto, ktoré sme mohli nechať zhorieť.“

Podľa Shoemakera predstavujú požiare elektrických vozidiel vážne riziko aj pre hasičov kvôli toxickým plynom, ktoré sa uvoľňujú pri horení lítium-iónových batérií.

„Z týchto vozidiel vychádza asi 35 rôznych plynov, ktoré sú neuveriteľne toxické nielen pre životné prostredie, ale aj pre hasičov pracujúcich v ich tesnej blízkosti,“ vysvetlil.

Hasiči z Aurory sa aktívne venujú školeniam. AFR zaviedla nové zásady, podľa ktorých parkujú ďalej a k týmto vozidlám sa približujú plne pripravení, používajú plnú ochrannú výstroj a zásobu vzduchu.

zdroj:
https://www.cbsnews.com/colorado/news/aurora-colorado-tesla-crash-fire-unique-dangers-electric-vehicles/

   Send article as PDF   

Check Also

Ford varuje majiteľov hybridov Kuga pred rizikom vzniku požiaru ich auta

Spoločnosť Ford varovala majiteľov svojich plug-in hybridných vozidiel Kuga pred rizikom požiaru, ktoré spočíva v …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *