nedeľa , 16 marca 2025

V Južnej Kórei bijú na poplach v súvislosti s požiarmi elektrických vozidiel upozorňujú na bezpečnostné problémy

Južná Kórea vyzýva výrobcov automobilov pôsobiacich v krajine, aby zverejnili výrobcu batérií používaných v elektromobiloch, keďže úrady sa snažia upokojiť obavy z požiarov v elektromobiloch po nedávnom požiari v podzemnom parkovisku, ktorého uhasenie trvalo viac ako osem hodín a následky riešili niekoľko dni.

Odborníci však tvrdia, že je možné urobiť viac, a poznamenávajú, že hoci by určenie konkrétneho výrobcu batérií používaných v EV umožnilo spotrebiteľom väčší výber, chýbajú jednoznačné údaje o tom, ktoré značky sú najviac náchylné na požiare.

PREČO SA POŽIARE V JUŽNEJ KÓREI DOSTALI NA TITULNÉ STRANY NOVÍN?
Požiar z 1. augusta, ktorý sa zrejme samovoľne rozhorel v elektromobile Mercedes-Benz, využívajúcom batérie spoločnosti Farasis Energy  zaparkovanom v meste Inčchon, trval viac ako osem hodín, pričom zničil alebo poškodil približne 140 áut a prinútil niektorých obyvateľov bytov nad ním, aby sa presunuli do prístreškov.
Zábery následkov požiaru ukazovali desiatky ohorených vozidiel, z ktorých zostali len kovové rámy.

Požiar prinútil vládu usporiadať sériu stretnutí s cieľom vypracovať opatrenia na predchádzanie takýmto incidentom.

PREČO JE ŤAŽŠIE RIEŠIŤ POŽIARE EV?
Odborníci z automobilového priemyslu tvrdia, že požiare batérií elektrických vozidiel horia inak ako požiare spaľovacích motorov, často trvajú dlhšie a ťažšie sa hasia, pretože majú tendenciu sa znovu vznietiť.
Elektromobily sú poháňané lítium-iónovými batériami, ktoré dokážu uskladniť obrovské množstvo energie. Ak je batéria porušená alebo má konštrukčný problém alebo vnútorný skrat, môže vzniknúť požiar v dôsledku reťazovej reakcie známej ako tepelný rozbeh.
Horľavé chemikálie môžu pri horení uvoľňovať vlastný kyslík, čo umožňuje, aby sa požiar elektrického vozidla znovu rozhorel hodiny alebo dokonca dni po tom, čo sa zdá, že bol uhasený, tvrdia odborníci.

ČO ROBÍ JUŽNÚ KÓREU OBZVLÁŠŤ ZRANITEĽNOU VOČI POŽIAROM?
Južná Kórea je jednou z najhustejšie obývaných krajín na svete. Podľa vládnych údajov viac ako 60 % z 50 miliónov obyvateľov žije v bytoch alebo iných obydliach s viacerými domácnosťami, pričom často využívajú podzemné parkoviská s nabíjacími stanicami pre elektromobily.
„Trochu unikátne prostredie Južnej Kórey, ako napríklad veľký počet áut zaparkovaných v uzavretom priestore v rovnakom čase, by mohlo sťažiť hasenie požiaru,“ povedal Jegal Yeong-soon, profesor na Fakulte požiarnej bezpečnosti Univerzity Kyungil.

AKÉ OPATRENIA MOŽNO PRIJAŤ NA ZNÍŽENIE RIZÍK?
V posledných dňoch spoločnosti ako Hyundai Motor, Mercedes-Benz Korea, Kia Corp a Volkswagen  začali identifikovať svojich dodávateľov batérií.
Analytici tvrdia, že to nestačí na zníženie rizika požiaru, a zdôrazňujú potrebu lepších systémov riadenia batérií, ako aj sofistikovanejších a včasnejších varovaní a prísnejších protipožiarnych opatrení pre parkoviská.
Moon Hak-hoon, profesor automobilového inžinierstva na univerzite v Osane, uviedol, že úrady by mali vytvoriť aj certifikačný systém, ktorý by pomohol zaručiť bezpečnosť batérií pre elektrické vozidlá.
Kim Jonghoon, profesor na Chungnam National University, ktorý sa zaoberá elektromobilmi, uviedol, že zabrániť majiteľom elektromobilov v úplnom nabití batérií by mohlo znížiť riziko vzniku požiaru, keďže je viac prípadov požiarov, keď je batéria nabitá na viac ako 90 %, hoci poznamenáva, že výrobcovia automobilov, ktorí chcú dosiahnuť dlhší dojazd, budú pravdepodobne proti tomu.
Kim vidí možný krátkodobý negatívny vplyv na predaj juhokórejských elektrických vozidiel kvôli obavám z nedávnych požiarov.
Podľa platformy na obchodovanie s ojazdenými vozidlami K Car (vzrástol počet žiadostí ľudí, ktorí chcú v Južnej Kórei predať elektromobily, v období od 1. do 7. augusta o 184 % v porovnaní s predchádzajúcim týždňom.

Páni politici, Progresivisti, Fico a iní propagátori elektromobility, chodíte už na elektrických autách? Nabíjate si ich vo svojich podzemných garážach. Dúfajme, že áno. Nech idete príkladom. 

zdroj: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/south-korean-alarm-over-ev-fires-puts-spotlight-safety-concerns-2024-08-15/

   Send article as PDF   

Check Also

Porsche a Audi stiahlo z trhu viac ako 34 000 elektrických áut pre riziko požiaru

Porsche a Audi sťahujú vyše 34 000 modelov Taycan a e-tron GT kvôli riziku požiaru …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *